Häll upp morotsmoset/rotmoset i ugnsfasta former (jag använder aluminiumformar, ”äiti style”) och sprinkla över ströbröd tills allt är täckt. Använd baksidan av en sked för att göra ”fina” mönster i lådorna och klicka på några duttar smör. In i ugnen i ungefär en timme eller tills ytan är gyllenbrun och fin.

2698

RECEPT Finsk mat. Inspireras av Finland och vår härliga samling finska recept. Här finner du massvis av finska recept på mat, efterrätter, drycker, tilltugg och en hel del annat smarrigt.

Muminmammans julbord Skiljer sig den finska julmaten från den svenska? Nej, inte så mycket egentligen. Klassiker som köttbullar, julskinka, gravad- och kallrökt lax, sill och lutfisk finns också med på menyn. Det som skiljer sig är tillbehören som lyfter fram dessa klassiker och som gör dem till oslagbara kombinationer. Rosolli (finsk rödbetssallad) 1,5 dl kokta rödbetor alt inlagda 1 dl kokta morötter 2 dl kokt potatis 1 st saltgurka 1 purjolök 1 st äpple. Hjälper magen att smälta all Julmat Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse.

  1. Ändra rubriker i word
  2. Immigrants in sweden
  3. Lösa upp bränd olja
  4. Ab radiotjänst
  5. Karriärvägledning – en forskningsöversikt
  6. Gesture control - double-sided stunt car
  7. Fika by spis kiruna
  8. Gör brask enligt lapp

best. View discussions in 1 other community. level 1. 1 year ago.

Finsk julmat kålrotslåda · Finsk julmat potatislåda · Malay wedding · Mirko cro cop vs wanderlei silva highlights · Bandar seri begawan mosque · Koka skinka i 

Finsk julmat Morotslåda är en rätt som funnits med på nästan alla julbord under mitt nu 54-åriga liv. Min finlandssvenska mamma hade med den traditionen från sitt barndomshem i Pargas. Här har jag … Finsk julmat.

Finsk julmat. På julmarknaden kan man köpa finska "lådor", här är min mosters recept på morots- och kålrotslåda. Inget finskt julbord utan dem!

Finsk julmat

FINSK. JULFEST. I LÅDA s.24 morgan larsson Julmat på finskt vis. Bland lådor och stjärnor.

Finsk julmat

I Danmark äter man anka, i Norge ribbe, i Finland rotsakslåda, i Sverige köttbullar. Och i Mumindalen kör man på blåbärspaj.
Hermods matematik 2b

Här har jag … Tips! Då du förbereder julens lådor är det bästa sättet att förvara dem att djupfrysa.

Watch later. Share. Copy link. Info.
Zl w dollar

Finsk julmat






På ett finskt julbord är denna kålrotslåda nästan oundviklig som tillbehör till skinkan. Kålrotslådan kan serveras året runt som tillbehör till alla slags kötträtter. Har du inte skinkspad går det lika bra med salt …

Här samlar vi det finska  Det kanske låter lite märkligt, men tillsammans med den salta julskinkan är det jättegott och numera ett av våra ”måsten” på julbordet. Moset ska  Finsk julmat. Därtill finns potatislåda, som jag inte orkade göra i år, leverlåda och kållåda finns också men dem kan man äta året runt. timeoftiger.blogg.se.


Intensivkurs norrköping körkort

Finsk tradition men syns allt oftare på svenskt julbord då det är sån gott, hemmagjord Mannkan även göra mycket egen vego julmat, ”sill” på aubergine tror jag, 

Min finlandssvenska mamma hade med den traditionen från sitt barndomshem i Pargas. Här har jag gjort om lådan till ett mer LCHF-anpassat recept, med keso istället för ris, inget vetemjöl och med betydligt mindre sötning. Jag har under rubriken Matnyttigt lagt in en ny sida som heter just “Finsk julmat” Där finns receptet på denna av min dotter så uppskattade läckerhet, och där finns t.ex recept på honungsmarinerad rosépepparströmming, rosolli, dvs. finsk rödbetssallad, finsk julsenap, svamp- och potatissallad och plommonstjärnor till kaffet! Jul firas i Finland från julafton den 24 december till trettondag eller till tjugondag Knut.Firandet koncentreras till julaftonen, juldagen och annandagen.